Ostatnio często gram w gry z mechaniką dedukcji, dziś kolejna o której od samego początku było bardzo głośno, chodzi tu oczywiście o grę Pagan: Tajemnica Roanoke. Czy gra słusznie zrobiła wokół siebie taki szum, dowiecie się w tym artykule. Zapraszam
Czym jest Pagan?
Pagan: tajemnica Roanoke to asymetryczna gra karciana z elementami dedukcji, dla 2 graczy w, której pierwszy gracz wcieli się w wiedźmę próbującą odprawić rytuał na jednym z wieśniaków, drugi gracz wcieli się w łowcę próbującego zabić wiedźmę (wspomnianego wcześniej wieśniaka). Podczas rozgrywki gracze będą wysyłali pionki akcji na wieśniaków, by zagrywać karty, zdobywać wpływy oraz rozkładać na wieśniakach swoje żetony.
Wykonanie
W środku pudełka znajdziemy: 100 kart, 2 obrotowe znaczniki wpływu, 2 planszę graczy, 2 planszę akcji, planszę główną składającą się z 4 części oraz sporo żetonów. Wszystkie elementy w grze są bardzo dobrze wykonane, żetony oraz planszę są bardzo grube a karty są płótnowane. Gra przyciąga pięknymi grafikami, w mrocznym stylu, wszystkie elementy gry są umieszczone w kartonowym insercie/wyprawce.
Rozgrywka
Przed rozpoczęciem rozgrywki gracz grający wiedźmą w tajemnicy dowiaduje się na jakim wieśniaku musi odprawić rytuał, musi to jednak robić sprytnie, ponieważ celem łowcy jest eliminacja tego wieśniaka
Gra w Pagan toczy się przez nieokreśloną liczbę rund, aż któryś z graczy spełni jeden z dwóch celów. Wiedźma wygra grę gdy odprawi rytuał na odpowiednim wieśniaku lub gdy łowca wyeliminuje 3 niewinnych wieśniaków. Łowca wygrywa natomiast gdy wyeliminuje właściwego wieśniaka lub gdy oczyści z zarzutów wszystkich wieśniaków.
Grę rozpoczyna wiedźma, w swojej turze gracz rozpatruje 2 fazy. Podczas fazy utrzymania aktywny gracz zbiera zagrane w poprzedniej rundzie pionki, (Łowca) płaci koszt zagranych sojuszników, aktywuje zdolności kart, które tego wymagają oraz odrzuca karty by mieć ich na 7. Podczas fazy akcji aktywny gracz będzie zagrywał piony akcji na wieśniaków lub na planszę akcji by wykonywać różne czynności, takie jak:
- Zagrywanie kart
- Dobieranie kart
- Zdobywanie wpływu
- Umieszczanie żetonów sekretów (Wiedźma), wskazówek (Łowca)
- Eliminacja wieśniaka (Łowca)
- Odprawienie rytuału (Wiedźma) itp.
Odprawienie rytuału może zostać odpalone w momencie, w którym na odpowiednim wieśniaku będą 3 żetony przysług, natomiast łowca może wyeliminować wieśniaka, jeśli na wieśniaku którego chce wyeliminować ma 3 żetony wskazówek, oprócz tego na każdym pozostałym wieśniaku musi znajdować się przynajmniej 1 żeton wskazówki. Po tym jak jeden gracz rozpatrzy obydwie fazy, tura przechodzi do następnego gracza. Gra toczy się w ten sposób, aż któryś z graczy nie spełni swojego celu.
Tak mniej więcej wyglądają zasady do gry Pagan. Nie przedstawiłem tu dokładnych zasad, jednak powinniście mieć już pogląd jak wygląda runda w Pagan.
Losowość, regrywalność, balans
Losowość w grze występuje podczas dobierania kart, czasami na rękę trafią nam się karty, których zupełnie nie potrzebujemy. Przez asymetryczne frakcje gra staje się bardzo regrywalna, ponieważ doznania z rozgrywki każdą postacią są inne, duża ilość kart również pozytywnie wpływa na regrywalność. Niestety w grze nie ma dodatkowych wieśniaków, przez co ich umiejętności mogą się szybko znudzić. Balans jest rzeczą ciężką mi do opisania, po moich rozgrywkach widzę, że większość ich wygrała osoba grająca łowcą, być może to kwestia graczy, ale według mnie zwycięstwo wiedźmą jest o wiele trudniejsze.
Podsumowanie
Pagan: tajemnica Roanoke to bardzo dobra gra dwuosobowa, pięknie zilustrowana oraz wydana. Gra daje wiele możliwości do kombinowania, rozgrywka jest bardzo klimatyczna. Bardzo podobają mi się asymetryczne postacie wprowadzające dużą regrywalność. W grze istnieje również tryb scenariuszy, który zmienia odrobinę rozgrywkę. Gra jest prosta w zasadach, jednak rozgrywka jest wymagająca, szczególnie grając wiedźmą. Podsumowując Pagan: tajemnice Roanoke to aktualnie jedną z najlepszych gier dwuosobowych na mojej półce. Idealnie łączy dedukcję oraz asymetryczne frakcje, które uwielbiam, jednak ma dosyć proste zasady. Szczerze polecam
Plusy
- Wykonanie
- Asymetryczne frakcje
- Ilustracje
- Dedukcja
Minusy
- Mała ilość wieśniaków
- Ciężkość zwycięstwa wiedźmą (w moich rozgrywkach)
Grę znajdziecie tutaj: