Nie jestem wielkim fanem gier kooperacyjnych, zwykle występuje w nich syndrom gracza Alfa, który odbiera mi przyjemność z rozgrywki. Czy nowy kooperacyjny tytuł od Lucky Duck Games, tak zachwalany przez większość ludzi, przypadnie mi do gustu. Przekonacie się w tym artykule. Zapraszam
Czym jest Halo wieża?
Halo wieża to kooperacyjna gra dwuosobowa, w której gracze wcielą się w pilotów, których celem będzie bezpieczne wylądowanie samolotem na lotniskach całego świata. Podczas rozgrywki gracze będą zagrywali kości akcji na różne pola by stawić czoła zagrożeniom takim jak inne samoloty stojące nam na drodze czy samolot ustawiony pod złym kontem. Jest jednak jeden haczyk gracze podczas rozgrywki nie mogą się ze sobą komunikować. Gra ta cechuje się wysoką regrywalnoscią, ponieważ w grze dostępne są nowe moduły, utrudniające oraz urozmaicające rozgrywkę.
Wykonanie
W środku średniej wielkości pudełka znajduje się sporo komponentów, takie jak karty lotnisk, plansza samolotu, zasłonki graczy, różnego rodzaju żetony, kostki. W grze nie zabrakło również drewnianych znaczników kawy i samolotów oraz aerodynamiki. Komponenty w grze są bardzo dobrej jakości, planszą jest dwuwarstwowa, żetony grube a karty nie są zbyt cienkie. W wykonaniu podobają mi się również przełączniki oraz plastikowy dysk horyzontu, które znajdują się na planszy. Na wielki plus zasługują również zasłonki graczy, które w środku mają skrócone zasady, cz przydaje się podczas pierwszych rozgrywek. Jedyny minus jaki widzę w wykonaniu to karty lotnisk oraz wysokości, podczas rozgrywki będą one wsuwane pod planszę, przez przy częstszych rozgrywkach mogą się one rysować. W samym pudełku jest jeszcze więcej komponentów, są one potrzebne by rozegrać rozgrywki na innych lotniskach niż to podstawowe.
Rozgrywka
Rozgrywka w Halo wieża trwa maksymalnie 7 rund jednak rozgrywka może skończyć się wcześniej przegraną graczy.
Runda w grze Halo wieża dzieli się na 4 fazy. Podczas pierwszej fazy gracze mogą uzgodnić plan działania na tą rundę, ponieważ od momentu drugiej fazy, rzucenia kośćmi nie mogą ze sobą rozmawiać na temat rozgrywki. 3 faza to faza umieszczania kości, podczas tej fazy piloci zaczynając od pierwszego gracza będą wykonywali akcję. Akcje dostępne w grze dzielą się na takie, które może wykonać gracz pomarańczowy, niebieski lub obaj gracze mogą wykonać daną akcję. W grze dostępne są następujące akcje:
- Radio, umieszczając kość na tej akcji, gracze usuwają jeden samolot z pola oddalonego od aktualnej pozycji o wartość umieszczonej kości
- Podwozie, umieszczając kość na tej akcji gracz niebieski wysuwa podwozia, po wysunięciu podwozia musi przesunąć niebieski znaczniki aerodynamiki o 1 pole w prawo
- Klapy, umieszczając kość na tej akcji gracz pomarańczowy wysuwa klapy, po wysunięciu klap musi przesunąć pomarańczowy znaczniki aerodynamiki o 1 pole w prawo
- Koncentracja, umieszczając kość na tej akcji gracze dokładają do dostępnej puli 1 znaczniki kawy. Znaczniki te pozwalają zmienić wartość kości o -1 lub +1
- Hamulec, umieszczając kość na tej akcji gracz niebieski przesuwa o 1 pole w prawo czerwony znacznik hamowania
- Sztuczny horyzont, akcja ta aktywowana jest tylko wtedy gdy obaj gracze umieszczą kość na tej akcji, dysk horyzontu przesuwany jest w stronę wyższej wartości na kościach o różnice pomiędzy dwoma kośćmi
- Silniki, akcja ta aktywowana jest tylko wtedy gdy obaj gracze umieszczą kość na tej akcji, karta lotniska przesuwana jest o tyle pół w zależności od sumy kości. Jeśli suma jest za niebieskim znacznikiem aerodynamiki karta nie przesuwa się, jeśli jest pomiędzy dwoma znacznikami karta przesuwa się o 1 pole a jeśli jest przed pomarańczowym znacznikiem karta przesuwa się o 2 pola
Ważną informacją jest to, że akcja sztucznego horyzontu oraz silnika muszą być aktywowane w każdej rundzie. Gdy wszystkie akcje zostaną wykonane należy przejść do ostatniej fazy, fazy końca rundy podczas tej fazy piloci obniżają wysokość samolotu o 1 pole w dół. Gra kończy się porażką gdy spełniony zostanie jeden z warunków, akcja sztucznego horyzontu lub silnika nie zostanie aktywowana, dysk horyzontu ma być obrócony na 3 pole, podczas wsuwania karty lotniska wsunięty ma być samolot, karta wysokości jest na ostatnim polu a karta lotniska nie. Gra skończy się wygraną jeśli gracze spełnią następujące warunki, karta lotniska oraz wysokości jest na ostatnim polu, wszystkie klapy i podwozia zostały wysunięte, na trasie nie ma żadnych samolotów, dysk horyzontu jest ustawiony na środkowym polu oraz suma kości na akcji silnika jest za czerwonym znacznikiem hamowania.
Tak mniej więcej wyglądają zasady do gry Halo wieża. Nie przedstawiłem tu dokładnych zasad, jednak powinniście mieć już pogląd jak wygląda runda w Halo wieża.
Losowość, regrywalność, skalowanie
Gra, jak się domyślacie w głównej mierze opiera się na losowości, nie wiemy jakie wartości wypadną nam na kościach oraz nie wiemy jakie wartości wypadły na kościach naszemu współgraczowi. Losowość ta wprowadza jednak w grze dreszczyk emocji, co jest bardzo fajne. Oprócz tego możemy na tą losowość wpływać poprzez kawę oraz przerzuty. Oczywiście czasem przegramy, ponieważ na kości wypadła nie ta cyfra, oczywiście może to czasem frustrować, jednak po porażce chcemy zagrać jeszcze raz, skorzystać z innej strategii i bezpiecznie dolecieć do lotniska. Wszystkie te elementy sprawiają, że gra powoduje ciągłe wahania emocji od złości i frustracji po ekscytację i radość. Regrywalność tytułu również jest na wysokim poziomie, każde lotnisko dostępne w grze, a jest ich 11, to zupełnie inne doznania z rozgrywki oraz poziom trudności. Moduły, pojawiające się przy lotniskach utrudniają lub urozmaicają rozgrywkę, warto wspomnieć, że w instrukcji znajduje się kod QR, który odsyła do kolejnych lotnisk. Podoba mi się, że trudniejsze lotniska dają możliwość na dobranie specjalnych kart, które ułatwią lądowanie. Skalowanie, Halo wieża na pudełku jest grą dwuosobową i w tym składzie jest najlepsza, graczy solo zachęcam jednak do wejścia na stronę bgg, ponieważ znajduje się tam fanowski tryb solo, który działa naprawdę dobrze i warto go przetestować.
Podsumowanie
Halo wieża bezapelacyjnie mi się spodobała, mimo, że nie jestem wielkim fanem gier kooperacyjnych. Urzekła mnie ona swoją prostotą zasad oraz poziomem trudności jaki oferuje, wiele lotnisk jest naprawdę ciężko przejść, a niektóre, mogą sprawić problem osobą, które nie umią działać pod presją czasu. Gra idealnie sprawdzi się podczas wyjazdów, ponieważ nie zajmuje wiele miejsca. Wielkim plusem jest również szybkość oraz płynność rozgrywki, akcje wykonujemy szybko a sama rozgrywka zakończy się w maksymalnie 30 minut. Gra ma jednak swoje minusy, jak już wcześniej wspomniałem karty, które wsuwamy pod planszę po kilku rozgrywkach zaczynają się rysować. Niektórym osobom (mi nie) może również przeszkadzać to, że podczas rozgrywki nie można się że sobą komunikować, jednak jest to kwestia graczy. Sklejanie planszy to kolejny element, który nie każdemu przypadnie do gustu, szczególnie z łatkami, które ciężko się odkleja. Podsumowując Halo wieża jest naprawdę bardzo dobrą pozycją, z wielką chęcią siadam do tego tytułu mimo, że jest to kooperacja. Minusy w grze są, jednak nie niszczą mi one przyjemnośći z rozgrywki. Serdecznie polecam
Plusy
- Proste zasady
- Wymagające scenariusze
- Regrywalność
- Płynność i szybkość rozgrywki
Minusy
- Możliwość rysowania się kart lotnisk i wysokości
- Samo sklejana plansza główna (Dla mnie)
- Zakaz rozmowy podczas rozgrywki (Dla niektórych)
Grę znajdziecie tutaj:
DZIĘKUJĘ WYDAWNICTWU LUCKY DUCK GAMES ZA PRZEKAZANIE EGZEMPLARZA GRY DO RECENZJI