Chrzań to! – Recenzja

Gry wydawnictwa KTBG to zwykle gry pięknie wydane z cudownymi ilustracjami, taka właśnie jest jedna z najnowszych gier tego wydawnictwa. Czy jednak ma ona coś w sobie, oprócz pięknego wyglądu? Przekonacie się czytając artykuł. Zapraszam do lektury!

Czym jest Chrzań to?

Chrzań to! to prosta gra oparta na mechanice układania kafelków, w której gracze wcielają się w sushi masterów, których zadaniem będzie stworzenie najbardziej punktujących rolek tego japońskiego przysmaku. Gracze, by wykonać to zadanie, będą mieli do dyspozycji różnego rodzaju karty, które potrafią napsuć krwi naszym rywalom.

Wykonanie

W środku średniej wielkości pudełka znajduje się całkiem sporo komponentów, wśród nich znajdują się karty, kafle, plansze, drewniane kosteczki oraz miseczki, w których przetrzymywać będziemy punkty wasabi. Komponenty w grze wykonane są porządnie, kafle, podobnie jak karty, są przyjemnej grubości, nie zapowiada się, by szybko się zniszczyły. Drewniane kostki wasabi to bardzo fajne urozmaicenie, natomiast miseczki znajdujące się w pudełku zwiększają japoński klimat rozgrywki. Nie obeszło się jednak bez minusów, moje główne zastrzeżenie dotyczy ilości kostek wasabi, jest ich trochę za mało, przez co w rozgrywkach 4 osobowych zdarzało się, że kostek po prostu brakowało. Na tym etapie warto również powiedzieć coś o instrukcji, która napisana jest naprawdę bardzo dobrze. Wprawdzie gra jest niesamowicie prosta, to instrukcja na zaledwie kilku stronach wprowadza w zasady i nie pozostawia żadnych pytań.

Patrząc na całość, wykonanie gry oceniam na bardzo dobre, z lekkim minusem.

Rozgrywka

Rozgrywka w Chrzań to! trwa nieokreśloną liczbę rund, koniec gry odpalany jest w momencie zapełnienia planszy kaflami składników.

Rozgrywka podzielona jest na tury graczy, następujące po sobie. Tura gracza podzielona jest na dwa kroki. Pierwszym krokiem każdej tury jest umieszczanie płytki, podczas tego kroku gracze umieszczać będą płytki składników, starając się zrealizować dania. Podczas umieszczania kafelków należy pamiętać o kilku zasadach: kafelek może zostać umieszczony na dowolnym nie zajętym przez inny kafelek miejscu, podczas umieszczania kafelków na polu, na którym znajduje się filiżanka, należy przemieścić ją na dowolne puste pole. Kolejnym krokiem w turze gracza jest serwowanie dania lub przygotowanie stanowiska. By zaserwować danie, gracz musi posiadać na ręce kartę dania, do którego zrealizowania przyczynił się w obecnej turze. Podczas serwowania dania należy sprawdzić, czy danie zostało zaserwowane w pięknym stylu, czyli czy kafelki składników znajdują się w kolejności pokazanej na karcie. Danie zaserwowane w pięknym stylu zapewnia dodatkowe punkty. Po zaserwowaniu dania gracz dobiera nowe danie z wybranego przez siebie stosu. Dobranie kart z danego stosu dodaje kostki wasabi do wspólnej puli i/lub do miseczki gracza. Jeśli gracz nie chce lub nie może zaserwować zamówienia, musi przygotować stanowisko. Podczas przygotowania stanowiska gracz wybiera jedną z trzech dostępnych możliwości.

  • Dobranie do swojej miseczki kostek wasabi z puli wspólnej
  • Wymiana swoich kart dań z ręki z dowolnymi kartami ze stosów (nie rozpatrywany jest wtedy bonus stosu)
  • Dobranie karty akcji z wystawki kart akcji

Po drugim kroku tura przechodzi do następnego gracza. Karty akcji to potężne zdolności, które gracze mogą wykorzystać podczas swojej tury. Koniec gry aktywowany jest w momencie zapełnienia całej planszy. Po aktywacji końca gry gracze dogrywają obecną rundę do końca. Punkty na koniec rozgrywki zapewniają zaserwowane karty dań oraz kostki wasabi znajdujące się w miseczce gracza. Rozgrywkę wygrywa osoba posiadająca najwięcej punktów zwycięstwa.

Tak mniej więcej wyglądają zasady do gry Chrzań to. Nie przedstawiłem tu dokładnych zasad, jednak powinniście mieć już pogląd jak wygląda runda w Chrzań to.

Losowość, regrywalność, skalowanie

Jak to zwykle bywa, losowość w prostych tytułach często jest bardzo duża. Jednak w Chrzań to! autorzy postarali się tę losowość w znacznym stopniu ograniczyć, poprzez na przykład wystawkę kart akcji oraz świadome wybieranie kafelków do umieszczenia. Jedyny moment, w jaki losowość może przeszkadzać, to totalnie losowy dobór kart dań, który w wielu moich rozgrywkach niweczył szanse na zwycięstwo moje lub moich współgraczy. W prawdzie mamy wpływ na to, czy bierzemy karty z większą liczbą wymaganych składników, czy też z mniejszą, i tak lekko minimalizuje to losowość. Jednak dość często zdarza się, że wymagania na karcie nijak pasują do sytuacji na planszy, przez co o wiele wolniej serwujemy nasze dania. W kwestii regrywalności niestety gra leży. Regrywalność tytułu jest naprawdę niska. Mała ilość kart akcji (w jednej rozgrywce najczęściej użyjemy wszystkich) oraz trochę więcej kart dań niż użyjemy (karty z dwoma składnikami bardzo często są na wyczerpaniu) sprawiają, że przy częstych rozgrywkach gra zacznie się szybko nudzić. Według mnie gra została wydana typowo pod graczy bardziej niedzielnych, którzy w grę będą grali raz na jakiś czas. Warto również wspomnieć, że gra póki co nie posiada żadnych dodatków, które można byłoby dokupić w normalnej sprzedaży. Skalowanie, tu gra prezentuje się naprawdę bardzo dobrze. Rozgrywka dwuosobowa jest bardziej strategiczna, natomiast rozgrywka 3-4 osobowa to rozgrywka bardziej szalona, pełna negatywnej interakcji. W tym składzie trzeba również bardziej kombinować nad tym, gdzie, jak i kiedy się wcisnąć, by stworzyć rolkę. Prosty zabieg zmiany wielkości planszy, w zależności od liczby graczy, bardzo dobrze wpłynął na skalowalność tytułu. Gra oferuje również dość rozbudowany wariant solo, którego nie miałem okazji testować.

Podsumowanie

Podsumowując, Chrzań to! to bardzo prosty tytuł skierowany bardziej do mniej zaawansowanych graczy. Gra oferuje rozgrywkę pełną emocji i negatywnej interakcji, co angażuje graczy i zachęca do następnych rozgrywek. Losowość występująca w dość ważnym elemencie gry może irytować, tym samym odstraszać bardziej zaawansowanych graczy. Jak już wspomniałem, tytuł skaluje się bardzo dobrze i dostarcza różnych odczuć z rozgrywki w zależności od liczby graczy. Ja wolę jednak bardziej szaloną wersję tej gry, więc chętniej zasiadam do niej w większym składzie osobowym. Nie obeszło się jednak bez minusów, jakim jest wcześniej wspomniana losowość w kartach dań, oraz niska regrywalność, przez którą ciężko przez dłuższy czas cieszyć się grą. Sama gra to raczej znany wszystkim schemat gry kafelkowej, wzbogacony o dodatkowe aspekty, które skutecznie zwiększają radość z rozgrywki, szczególnie możliwość zabierania wasabi z wspólnej puli dodaje grze większej głębi. Ja tytuł bardzo lubię za jego całkiem świeże podejście do gry kafelkowej, niestety minusy odbierają mi nieco frajdę z rozgrywki. Jeśli zamierzasz w grę grać raz na jakiś czas, a losowość nie jest ci wroga, to szczerze polecam tytuł, bo pod tymi minusami skrywa się naprawdę udany kafelkowiec dający masę radochy.

Plusy

  • Prosta rozgrywka
  • Skalowanie
  • Coś ciekawego w świecie gier kafelkowych
  • Wykonanie
  • Daje masę frajdy

Minusy

  • Niska regrywalność
  • Irytująca losowość
  • Za mała ilość kostek wasabi

Grę znajdziecie tutaj:

Utworzone wpisy 50

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane wpisy

Zacznij wpisywać wyszukiwane hasło powyżej i naciśnij klawisz Enter, aby wyszukać. Naciśnij ESC, aby anulować.

Powrót do góry