Dziś opowiem trochę o grze, która jest już niedostępna, jednak na blogu czasem będą pojawiać się i takie artykuły. Jeśli jesteście ciekawi, czy gra ta przypadła mi do gustu to zapraszam na artykuł.
Czym jest Brazil: świt imperium?
Brazil: świt imperium to strategiczna gra Euro, w której gracze wcielą się w przywódców jednego z historycznych państw, których celem będzie opanowanie i zdobycie kontroli nad nowym światem. Podczas rozgrywki gracze będą przesuwali znacznik akcji by wykonywać akcje, takie jak budowanie budynków lub manukaktur, rozwijanie istniejących budynków, rekrutowanie jednostek czy handel. Ważnym elementem jest również wspieranie nauki, która jest w grze potężnym zasobem. Rywale i rywalki nie śpią, gracze muszą być przygotowani na możliwość ataku oraz okupowanie ich budynków.
Wykonanie
W środku dużego pudła znajduje się mnóstwo komponentów, takich jak meeple, karty, kafle, planszetek i nie tylko. Komponenty w grze są bardzo dobrej jakości, kafle, żetony i planszetki są grube, a meeple i drewienka to fajne urozmaicenie. Karty, których w grze jest dość sporo są standardowej, całkiem dobrej jakości. Przy wykonaniu warto wspomnieć o bardzo fajnym dodatku a mianowicie plastikowej tacce, na zasoby oraz kafelki budynków i miast, która bardzo przydaje się podczas rozgrywki. W pudełku oprócz komponentów znajduje się również instrukcja, która bardzo dobrze tłumaczy zasady oraz osobną książeczkę z notką historyczną oraz przedstawieniem postaci występujących w grze, jako fan historii bardzo mi się to podoba. Dla mnie minusem są grafiki, są one bez duszy, jednak jest to kwestia gustu.
Rozgrywka
Rozgrywka w Brazil: świt imperium trwa 3 ery, każda era składa się z nieokreślonej liczby tur, aż któryś z graczy wykona określoną dla danej ery misji.
Tura gracza składa się z dwóch faz, fazy akcji oraz fazy ruchu. Podczas fazy akcji gracz musi wybrać akcje, którą chce wykonać w danej turze, robi to przez umieszczenie znacznika akcji na danej akcji, akcja na której znajduje się znacznik akcji nie może drugi raz zostać wybrana. Akcje dostępne w grze to:
- Rekrutacja – pozwala zrekrutować jednostki lub dobrać karty bitwy
- Obraz – pozwala kupić karty obrazów płacąc ich koszt
- Budowa – pozwala zbudować budynki z konkretnej ery lub wybudowanie Mista regionalnego (tylko przy posiadaniu jednostki monarchy)
- Reforma – pozwala ulepszyć zbudowane budynki oraz uzupełnić zasoby na nich
- Rozwój – pozwala ulepszyć akcje poprzez zbudowanie manufaktur
- Port – pozwala dobrać dowolny zasób do zasobów prywatnych
- Handel – pozwala wymieniać zasoby na złoto, naukę oraz karty
Gdy gracz wykona akcje przechodzi do fazy ruchu. Podczas fazy ruchu gracz może poruszyć zrekrutowanymi przez siebie jednostkami. Każdy gracz ma jeden bazowy ruch do wykorzystania oraz dodatkowy ruch związany z akcją którą wykonał w poprzedniej fazie. Dodatkowe możliwości ruchu w grze to:
- Rekrutacja – przenieś jednostkę do stolicy
- Obraz – porusz jednostkę na sąsiadujący obszar lasu
- Budowa – porusz jednostkę na swój sąsiadujący budynek
- Reforma – porusz jednostkę na sąsiadującą krawędź mapy lub obszar wody
- Rozwój – porusz jednostkę na sąsiadujący obszar żyły złota
Gdy jednostka wejdzie na obszar na którym znajduje się wroga jednostka dochodzi do bitwy. Era kończy się w momencie kiedy któryś z graczy wykona określoną dla danej ery misję. Po wykonaniu misji dla 3 ery gra dobiega końca. Grę zwycięża osoba z największą liczbą punktów zwycięstwa.
Tak mniej więcej wyglądają zasady do gry Brazil: świt imperium. Nie przedstawiłem tu dokładnych zasad, jednak powinniście mieć już pogląd jak wygląda runda w Brazil: świt imperium.
Losowość, regrywalność, skalowanie
Losowość w tytule występuje, jednak jest ona minimalna, elementami losowymi w grze są karty bitewne oraz złote, kafle odkryć oraz karty misji. To te ostatnie mogą najbardziej denerwować podczas gry. Na początku rozgrywki gracze wybierają z 6 kart 3 misje, które będą musieli wykonać, czasami uda się zrobić idealne połączenie, które łączy ze sobą karty z różnych er, ale znacznie częściej kart nie będą się zupełnie ze sobą łączyć, i właśnie to może denerwować graczy. Regrywalność tytułu jest na dość wysokim poziomie, asymetrycznii władcy, wcześniej wspomniane misje oraz scenariusze, wszystkie te elementy poprawiają regrywalność tytułu, na lekki minus natomiast zasługuje mała ilość kart obrazów, które przy moich rozgrywkach bardzo szybko się kończyły. Tytuł skaluje się poprawnie, jednak rozgrywki na większą liczbę graczy są bardziej każdy sobie. Brazil posiada również tryb Solo, który dla mnie jest nudny i nie angażujący.
Podsumowanie
Brazil: świt imperium to wbrew pozorom bardzo prosta gra, wchodząca w lekkie 4X, jednak bitwy w grze nie są głównym źródłem zdobywania punktów zwycięstwa. Gra jest bardzo przyjemna, idealnie nadaje się do wprowadzenia w strategiczne gry. Rozgrywka jest płynna. Mnie gra zachwyciła swoją prostatą, ale płynącą za nią głębią rozgrywki, mechanicznie jest bardzo podobna do gry Scythe jednak upraszcza niektóre elementy, przez co próg wejścia jest o wiele niższy. Podsumowując, gra jest bardzo ciekawym, prostym Euro, zahaczającym o lekkie 4X, w którym niektóre X są bardziej a niektóre mniej rozwinięte. Gra nie jest typową „nawalanką”, w której najważniejsze jest rekrutowanie jednostek, gra ta oferuje trochę więcej, a bitwy mogą dać kilka fajnych punktów na koniec. Nie obeszło się jednak bez minusów, Mała liczba kart obrazów, zmniejsza regrywalność. Tryb Solo dostępny w podstawce jest nudny i mało angażujący. Mi osobiście nie podobają się również grafiki, które dla mnie są bez duszy. Minusy te nie są jednak nie wybaczalne, i nie sprawiają, że gra jest nie grywalna. Z wielką chęcią usiądę do tego tytułu ponownie, szkoda tylko, że jest już niedostępny.
Plusy
- Wykonanie
- Płynna, angażująca rozgrywka
- Proste zasady, pozwalające graczowi kombinować
- Niski próg wejścia
Minusy
- Tryb solo
- Za mała liczba kart obrazów
- (Dla mnie) grafiki
Gra znajdziecie tutaj:
GRĘ MIAŁEM OKAZJE OGRAĆ DZIĘKI INICJATYWIE POCZTA PLANSZÓWKOWA